top of page

Waszym zdaniem.

Dawno nie było nic o wynikach ankiet...trochę się tego uzbierało- i teraz chciałbym nadrobić te niewielkie zaległości.

Kilka tygodni wstecz- kiedy sprawa była bardzo na czasie, bardzo gorąca...pisałem o Zeasie i pytałem Was co na ten temat sądzicie. Odpowiedzi nie było nazbyt wiele- nie było ich zbyt licznych- ale daje się to jakoś procentowo ustalić i przynajmniej można nieco poglądowo to oceniać.

Pytanie pierwsze dotyczyło tego, czy Waszym zadaniem osoba wójta ma prawo do kreowania polityki personalnej w Urzędzie. Oto odpowiedzi:

tak- 61.9%

nie- 19.0%

to nie takie proste- 14.3%

Inne- 4.8%

Zdecydowana większość odpowiadających zgodziła się na to aby wójt mógł sobie dobierać współpracowników. Dla ponad jednej trzeciej to nie było już tak jednoznaczne.

Padła również odpowiedź opisowa, skierowana do mnie osobiście. Poniżej cytat:

wg. Pana opinii, to najmniej w tym wszystkim liczy się człowiek i kodeks pracy. Czyli zakładając, że wójt zmienia się co cztery lata, to urzędnicy mogą mieć pracę też kadencyjnie. Dziwne podejście nawet jak na filozofa. Tylko życzyć Panu zmiany dyrektora, który również będzie tak podchodził do pracowników.

Cóż mogę odpowiedzieć. W tekście, pod którym była umieszczona ankieta opisywałem zjawisko zmiany rządzących. Zresztą ta wielka wymiana kadr, która dzieje się obecnie w „wielkiej polityce” doskonale to obrazuje. Media krzyczą, że ten czy tamten dyrektor, prezes, czy jeszcze jakiś inny wysoko postawiony urzędnik dostał wypowiedzenie albo podał się do dymisji...i nie rusza mnie to...nie ruszają mnie te krzyki. Rządzi teraz opcja, na którą nie głosowałem (na poprzednich rządzących też nie głosowałem) i doskonale rozumiem, że mają prawo wstawić swoich ludzi wszędzie- tak to już jest. Zmienia się rząd- to wszyscy wojewodowie podają się do dymisji. Rzecz jasna absurdem byłoby dokładnie przenieść to na grunt gminny...ale już np- zmienia się wójt to i automatycznie sekretarz, skarbnik czy dyrektorzy jednostek organizacyjnych też oddają się do dyspozycji. Kiedy zmienia się wójt, to wicewójt, czy wiceburmistrz leci z stołka automatycznie- bo każdy rozumie, że nowy szef musi mieć swoich zaufanych za plecami. To co pisałem wcześniej- to absolutnie nie odnosiło się do wszystkich pracowników...proszę mi takich intencji nie przypisywać.

Jeszcze co do tego kodeksu pracy- dopuszcza on stosowanie dość liberalnych form zatrudnienia na stanowiskach menagerskich- dlaczego by w takim dyrektorskim przypadku tego nie stosować?

Co do tego, że najmniej dla mnie liczy się człowiek, to dziwny zarzut, pozwala storpedować każdą, absolutnie każdą zmianę albo nawet próbę zmiany... Zresztą, gdybym chciał dosadnie odpowiedzieć na to pytanie musiałbym zacząć cofać się do wcześniejszych lat..kiedy to dla innych człowiek nie liczył się wcale... Filozof ze mnie słaby- ale jeśli już, to w tym przypadku powiedzmy, że bliski jest mi utylitaryzm...i co teraz? Jestem gotowy prowadzić ten dysput dalej...

W konsekwencji do pierwszego pytania postawiłem kolejny problem Wam do rozstrzygnięcia:

W świetle dostępnych Ci informacji- likwidacja ZEASu w celu zakończenia współpracy z jej dyrektorem to:

dobry pomysł- 42.9%

zły pomysł- 38.1%

nie mam zdania- 14.3%

Inne- 4.8%

Kto pomyślał, że procenty rozłożą się jak w pierwszym pytaniu- pewnie odczuł zaskoczenie. Dla odpowiadających- ten problem nie był już tak jednoznaczny. Właściwie większość miała wątpliwości. Ponownie padła odpowiedź opisowa:

Coraz więcej urzędów reaktywuje Zeasy, ponieważ okazuję się, że bardziej się sprawdzają od samowładztwa administracyjnego. Nawet geniusz nie ogarnie wszystkich przepisów administracyjnych w ciągu jednej kadencji.

Opinii o reaktywacji Zeasów nie słyszałem wcześniej... Czytałem jednak na portalach samorządowych o propozycjach zmian w prawie samorządowym, które pozwolą na prostsze powoływanie i odwoływanie jednostek takich jak zeasy (centra obsługi)- przez kilka gmin- wszystko w jednym określonym celu- obniżenia kosztów. ...liberalizacja tych przepisów jest raczej nieunikniona- takie mam wrażenie po przeczytaniu kilku artykułów.

http://www.portalsamorzadowy.pl/spoleczenstwo-informacyjne/ustawa-o-samorzadzie-gminnym-centra-uslug-wspolnych-juz-za-miesiac-pionierzy-maja-plan-koncerny-tez,75190.html

http://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/sejm-znowelizowal-ustawe-o-samorzadzie-gminnym,70353.html

Absolutnie nikt również, nie mówi o ogarnięciu wszystkich przepisów przez jedną osobę. W referacie będą pracowały osoby z Zeasu...

 
„Możesz mieć wszystko czego zapragniesz, jeżeli pozbędziesz się przekonania, że nie możesz tego mieć.”

Mariusz Gomulski

"Władza czyni głupim"
bottom of page